onsdag den 1. april 2009

En taxi til panikalderen

Ægtepar købte en gammel London-taxi for to år siden og har ikke fortrudt - selv om den har nykker

Tonny Stenkilde fra Skovsby ved Vissenbjerg har været i London en enkelt gang.Det var med skolen, og det var helt tilbage i 1978. Men da han nåede panikalderen for et par år siden, spillede turen alligevel ind.- Hun hedder Maggie, og hun er lige blevet vasket, siger Tonny Stenkilde, da Stiftstidende lægger vejen forbi Skovsbyvej for at se nærmere på det køretøj, som med en mild underdrivelse er kommet noget på afveje.

- Da min kone og jeg kom i panikalderen, skulle noget ske, fortæller Tonny Stenkilde.Han og Else talte om at købe en motorcykel, men da ingen af dem havde kørekort, blev idéen droppet.- Vi snakkede også om at købe en sportsvogn. En MG eller en Triumph Spitfire, men helt ærligt: Det er der jo så mange andre, der gør, fortæller han.Og så dukkede minderne fra skoleturen pludselig op.- Allerede dengang syntes jeg, at taxierne i London var utrolig charmerende. Så jeg sagde til min kone, at sådan en ville jeg have, fortæller Tonny Stenkilde, som fik nogenlunde det svar, han havde ventet.- Vi nærmer os så småt sølvbrylluppet, så hun sagde: "Du er godt nok tosset." Men hun sagde også, at det skulle vi da gøre, fortæller Tonny Stenkilde.På nettet fandt han frem til et firma, som sælger de godt brugte vogne, og efter nogle mailudvekslinger slog han til og købte en taxi model Carbodie Fairway fra 1989 for 1000 engelske pund.Og egentlig burde han vel have været klogere.

- De kan ikke bygge biler
Tonny Stenkilde er uddannet reservedelsekspedient hos Domi i Vejen.Det var dem, der i sin tid solgte Austin, Morris og Leyland, så han ved et og andet om den engelske bilindustri.- Jeg kan huske, at vi solgte Austin Allegro, og når vi fik dem ind til service efter 1500 kilometer, var motorerne så utætte, at vi var nødt til at pille dem ud og få dem hovedrenoveret, siger Tonny Stenkilde, som også har bemærket, at flere af de legendariske Jaguar-modeller skal have justeret ventilerne allerede efter få hundrede kilometer.- Englænderne har helt ærligt aldrig været i stand til at bygge biler, konstaterer han.

Stædige englændere
Og så er de konservative på den engelske facon.Det skal forstås på den måde, at når de har lavet en fejl, så holder de fast i den, og det mærker alle, der har købt en London-taxi.- På de forskellige fora på internettet taler alle om problemer med vand i kabinen, fortæller Tonny Stenkilde, som forklarer, at det skyldes et princip, som englænderne har holdt fast i, siden den første taxi rullede ud fra Austins fabrik i Coventry i 1954. En af bilbranchens store udfordringer har altid været at gelejde vandet uden om bilen, så det ikke gør skade. Men her går englænderne ganske anderledes til værks.- De insisterer på at lede vandet ind i motorrummet, siger han og forklarer, at der ikke er noget galt med princippet.For under kølerhjelmen bliver vandet fanget af en tragt, som så leder det ned på vejbanen.Det er i det mindste tanken.- Problemet er bare, at tragten altid er utæt, og så løber vandet ind i kabinen, siger Tonny Stenkilde og vedgår, at det heller ikke taler til bilens fordel, at tophastigheden er beskedne 110 kilometer i timen, og at den ved den hastighed ikke ligefrem glimrer ved sine køreegenskaber, fordi servostyringen ikke strammer op, når hastigheden stiger. Den mindste bevægelse med rattet, og den flagrer rundt på hele vejbanen. Hun har bestemt sine nykker, men sådan skal det være. Jeg er nok lidt anglofil, smiler han.

Meget lidt ændret
For den engelske stædighed har nemlig også æren for, at den 19 år gamle taxi er bygget på præcis samme platform som modellerne fra 1950'erne, og at der i det hele taget er ændret meget lidt undervejs.- Der er altså en charme i, at den ser gammel ud uden at være det, og så kan alle relatere til den. Alle ved, at det er en London-taxi, og den får meget opmærksomhed, siger Tonny Stenkilde.Endelig taler det ubetinget til bilens fordel, at den har vist sig ganske driftsikker. Selv om den havde kørt i omegnen af 1,3 millioner kilometer, da Tonny Stenkilde hentede den på kajen i Esbjerg, og selv om han kører på arbejde i Odense i den hver eneste dag, så har der ikke været en eneste reparation i to år.Så han har ikke et øjeblik fortrudt investeringen, som inklusive fragt og afgifter og klargøring til syn er på omkring 60.000
kroner.
Og det har hustruen Else heller ikke.- Når Maggie ikke kan mere, så køber vi en London-taxi igen, siger han.

2 kommentarer:

  1. Det giver dig tid til at vænne sig til kontrol og helt ærligt, jeg fandt kontrollerer en smule skuffende. Her er en spiller bruger piletasterne til at flytte til venstre og højre, men er en smule langsommere. Men det sværeste her er, at du skal planlægge dine træk på forhånd og kunne forestille sig, hvor spøgelse vises.

    SvarSlet
  2. Your blog is really very nice informative and thorough. I read the blogs each time they are sent. Thanks for your contributions and taking the time to share…. keep it up
    taxi weybridge to gatwick

    SvarSlet